Saturday 29 December 2012

FORUM : JOM CERITA ISLAM KEPADA KAUM INDIA MALAYSIA




23 DISEMBER 2012/9 SAFAR 1434 H
MASJID PUTRA, PUTRAJAYA
oleh: HJ Bazeer Ahmed, Ahli kehormat HALUAN & Penasihat Persatuan Pemborong dan Peruncit Muslim Malaysia


SEJARAH ORANG INDIA DI MALAYSIA & CASE STUDY MODEL DAKWAH KEPADA HINDU DI INDIA
 
Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad, s.a.w) dengan membawa hidayah petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), supaya Dia memenangkannya dan meninggikannya atas segala bawaan agama yang lain; dan cukuplah Allah menjadi saksi (tentang kebenaran apa yang dibawa oleh RasulNya itu)

·         Dakwah adalah arahan awal Allah kepada Rasul.
·         Dakwah adalah tanggungjawab semua muslim.
·         Mari laksanakan tugas mulia ini, tugas para Rasul dan Anbia.
·         Kita amat mengharapkan ganjaran dan nikmat yang besar dari Allah SWT.

Sejarah Kedatangan Islam Ke India
·         Islam di Kerala - Malik bin Dinar r.a & 20 sahabat Nabi s.a.w.
·         Masjid pertama – masjid Cheraman Juma, pada 629 AD.
·         Indian muslim pertama – Rama Varma Kulashekhara ( raja pertama masuk Islam).
·         Banyak masjid di bina di kawasan pantai Malabar.
·         Penduduk Mappila – komuniti pertama memeluk Islam ( golongan terbesar Islam di Kerala).
·         Pada kurun ke- 8, daerah Sindh ( Pakistan) dikuasai pasukan tentera Islam dibawah Muhammad bin Qasim. Sindh jadi daerah paling timur Khalifah Umaiyah.
·         Pada 1279 C.E,  ramai muslim dari puak Seljuk Turki ( dikenali Rowthers) mazhab Hanafi datang ke banyak tempat di India atas urusan perniagaan, menetap dan menyebarkan Islam. Ada juga terdapat bukti- bukti sejarah puak Turkish Anatolian dan Safavid di banyak tempat di India.
·         Sekitar 1300 C.E ramai muslim Arab mazhab Syafie (komuniti Marakkar) menetap di banyak tempat di selatan India, mereka sebarkan Islam melalui perniagaan, dakwah dan perkahwinan.


Kedatangan Orang India, Tamil & Tamil Muslim Ke Malaya
·         Dari kurun ke 10 hingga 17 A.D, perniagaan pakaian dan tekstil dari india mendapat permintaan tinggi dari seluruh dunia.
·         Wilayah Kalinga menjadi kawasan utama pembuatan tekstil.
·         Peniaga- peniaga Tamil yang menjual kain dipanggil Kilng.
·         Kling dikenal di Java tengah, Indonesia dari kurun ke 883 A.D.
·         Pemerintah Portugis dan Belanda menggunakan panggilan Kling untuk ,merujuk kepada orang India, khasnya orang Tamil.
·         Terdapat banyak bukti berkaitan konsep/ amalan/ mantera/ upacara orang India di Burma, Malaya, Sumatra, Java, Thailand, Cambodia, Vietnam dan China.
·         Kadah dikenali sebagai Kataram dikalangan orang Tamil. Banyal tinggalan arkeologi dijumpai di Kedah.
·         Hubungan dagang terutamanya Indai-China yang berlangsung hamper 300 tahun, dan dengan kedudukan kepulauan melayu di laluan perdagangan tersebut (selat Melaka) menjadi faktor penting kemasukan orang India/ Tamil/ Tamil muslim ke Malaya.
·         Aceha dalah tempat pertama menerima Islam di Asia Tenggara pada 1204 A.D. Melaka pula pada 1276 A.D.
·         Pedagang India terutamanya puak Gujerat dan Tamil mendapat layanan baik pihak sultan dan pembesar- pembesar Melaka. Ada dikalangan Tamil muslim yang berkahwin dengan keluarga bangsawan Melaka.
·         Raja Kassim, ibunya adalah keturunan Tamil muslim telah menjadi pemerintah muslim pertama dalam sejarah Melaka dengan gelaran Sultan Muzaffar Shah. Sepupunya Tun Ali dilantik sebagai Bendahara ( Perdana Menteri ) sebelum digantikan oleh Tun Perak
( berketurunan melayu ).
·         Kaum India di Melaka tinggal di kampung Kling sejak dari zaman kesultanan Melaka. Keturunan mereka membina kuil dan masjid.
·         Tamil muslim atau Chuliah( satu gelaran bangsa ) berkembang ke Johor, Perak, Kedah, dan Penang salam kurun ke 17 & 18.


Case Study Model Dakwah
1)      Perjuangan Karim Ghany
·         Seorang ahli politik Asia Tenggara berketurunan India.
·         Pengurus “ The Muslim Publishing House” dan pengarang edisi melayu majalah Dawn ( Sinaran).
·         Terlibat dengan Liga Muslim dan menjadi presiden All Malaya Muslim Missionary Society (AMMMMS).
·         Boleh menguasai english, malay, jawi, Arabic, urdu, dan tamil. Memulakan surat khabar Tamil pertama ; The Malaya Nanban.
·         Dikatakan sebagai perintis kepada surat khabar melayu dalam tulisan jawi pertama di Malaya.
·         Terlibat aktif dalam memperjuangkan kes Maria Hertogh (Natrah) do Singapura.
·         Semua lapisan orang Islam samada melayu dan Indian muslim bersatu memperjuangkan isu akidah ini.

2)      Case study model dakwah di tamil Nadu
·         Ratusan puak dalits ( 150 dari 300 keluarga) di Meenakshipuram dalam daerah Tirunelveli menganut Islam telah mengemparkan negara India. Antara sebab peluk Islam ialah rasa terhina dengan isu status sosial (kasta) dan marah dengan layanan polis.
·         Kes menjadi hangat dan kontroversi dengan campur tangan pelbagai pihak termasuk pemerintah.
·         Setelah dua dekad berlalu, berlaku kahwin campur dengan meluas, antaranya kerana reality orang islam yang lebih bebas dari kekangan kasta dan hidup dengan suasana lebih saksama.
·         Pihak seperti south India Isha Athul Sabai (SIIS) dan Jamaat Islami memainkan peranan penting dalam menyokong orang Islam.
·         Kebangkitan Islam di India digerakkan oelh banyak badan dan individu seperti Islamic Foundation Trust, Jamaat Islam, Maududi, P. Jainul Abiddin B.S.A Abdul Rahman ( philannthrophist ), Ahmad Deedat, Dr. Zakir Naik, Ulamak- ulamak, pendakwah- pendakwah dan lain- lain.
·         Antara aktiviti yang dibuat ialah menggerakkan Dakwah Training Centres, mengadakan ceramah dan dialog, mengeluarkan/ menterjemahkan buku- buku Islam, menyediakan pekerjaan, menaja pelajar agama belajar di luar India dan lain- alin aktiviti dakwah tersusun.


Pendekatan Dakwah Kepada Orang Hindu Di Malaysia
1.      Mencari kesamaan – Islam tidak membeza- bezakan manusia. Manusia adalah cuma berbeza disisi Tuhan mengikut tahap ketaqwaan mereka.
2.      Kerjasama antara pihak berkuasa agama dan badan- badan dakwah untuk laksana dakwah kepada hindus.
3.      Madrasah India Muslim perlu menjadi institusi dakwah dan tidak terhad kepada aktiviti rutin dan tidak ekslusif kepada Indian Muslim.
4.      Mengadakan dialog dan diskusi dengan hindus.
5.      Buat kelas tuisyen untuk semua kaum termasuk hindus.
6.      Bina hubungan baik dengan hindus melalui pelbagai cara seperti gotong- royong
( breaking the ice ).
7.      Pendakwah terus meningkatkan ilmu, kemahiran dakwah dan ketaqwaan diri dengan Allah agar dakwah kepada hindu dilaksanakan dengan hikamah dan di naungi rahmatNya.



Kesimpulan
1)      Dakwah adalah tanggungjawab wajib yang tidak boleh diabaikan
2)      Dakwah adalah kerja para Rasul dan Anbia. Kita perlu laksanakan dan jangan cuai atau ditinggalkan.
3)      Orang melayu dan Indian muslim perlu bersatu dan bekerjasama untuk laksanakan dakwah kepada hindus.

Penutup
1)      Perlu ada kesedaran dakwah kepada diri sendiri ( islah diri ) dan non muslim seperti hindus.
2)      Pendakwah dan agensi- agensi agama perlu saling bekerjasama untuk laksana dakwah. Tiada yang sempurna, dengan bergabung akan kearah kejayaan.
3)      Pihak berkuasa agama disaran menyokong penuh aktiviti- aktiviti dakwah Islam yang dijalankan oleh pelbagai pihak, diwaktu yang sama dapat memastikan bantuan yang diberi adalah kepada pihak yang benar- benar melaksanakan dakwah dengan sebenar.
4)      Pendakwah perlu terima bahawa jalan dakwah ada ujian, halangan dan provokasi. Tidak boleh memberi alasan untuk menjaga hikmah untuk tidak melaksanakan dakwah. Contohi Rasulullah s.a.w. dan para Rasul yang paling berhikmah tetapi paling banyak diuji dan hadapi halangan.

MEMAHAMI STRUKTUR BANGSA. KASTA & AGAMA ORANG HINDU DI MALAYSIA




oleh: HJ Mohamad Shariff Ghani, SUA Majlis Madrasah India Muslim Malaysia
MASYARAKAT INDIA DI MALAYSIA
·         Orang India Utara, kecuali orang Sikh, terdiri terutamanya daripada pedagang dan peniaga. Umpamanya, Gujarati dan Sindhi memiliki sebilangan syarikat tekstil yang penting di Tanah Melayu. Orang Sikh biasanya bertugas sebagai polis atau pengawal.
·         Komuniti- komuniti peniagaan iaitu komuniti Gujarati, Sindhi, Chettiar, dan Muslim Tamil, tertumpu di kawasan Bandar terutamnya di Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan ipoh. Tamil Sri Langka pada umumnya juga merupakan komuniti bandar, walaupun sebilangan mereka juga tinggal di kawasan- kawasan luar bandar sebagai kakitangan ladang.

SUKU KAUM INDIA
·         Kaum Tamil, Malayalee, Telugu, dan baki komuniti India terdiri daripada orang India Utara, terutamanya orang Punjabi, Bengali, Gurjarati, dan Sindhi.
·         Chettiar Tamil yang merupakan kasta pedagang dari Tamil Nadu, dan orang Muslim India Selatan iaitu orang Moplah dari Kerala dan orang Marakkayar dari Tamil Nadu yang kebanyakannya merupakan pemborong.
·          Kumpulan ketiga ialah Tamil Sri Lanka yang kebanyakannya bertugas dalam Perkhidmatan Awam dan bidang- bidang professional.

SEJARAH KAUM INDIA
·         Orang Telugu banyak terdapat di ladang- ladang getah di Perak (selatan) dan beberapa bahagian di Selangor, sedangkan orang Malayalee tinggal terutamanya di Perak (selatan), Kuala Lumpur, beberapa bahagian di Negeri Sembilan, serta di Johor Bahru.
·         Sebelum ini mereka pernah datang ke Kedah sini sebagai peniaga atau pendakwah tetapi tidak pernah menetap di negeri ini. Malah “Penempatan Hindu” doi Lembah Bujang (Kedah) itu sebenarnya diduduki orang Melayu yang ketika itu beragama Hindu sebelum kedatangan agama Islam, bukan orang dari India yang datang dan menetap di situ.


KASTA
·         Kata “kasta” berasal dari bahasa Portugis “ caste” yang bererti pemisah, tembok, atau batas. Sejarah kasta yang dituduhkan pada masyarakat Hindu berawal dari kedatangan bansa Portugis yang melakukan penjelajahan ke serata dunia.

ISTILAH KASTA DAN SEJARAH
·         Istilah kasta dilekatkan pada agama Hindu mulai ada semenjak kesalahan Max Muller dalam menterjemahkan Weda kedalam bahasa Inggeris. Max Muller menterjemahkan Catur Warna sama degan kasta.
·         Weda mahupun sastra- sastra lainnya tidak ada istilah kasta di kitab suci Hindu.
·         Yang ada adalah yang menerangkan beberapa profesi (warna) yang diantaranya ada yang sebagai pemuka agama (Brahmana), pemimpin dan tentera (Kesatria), pedagang/ pengusaha (Wesia) dan buruh/ kalanga biasa (Sudra). Tidak disebutkan mana yang tinggi dan mana yang rendah.

SISTEM KASTA
·         Telah menentukan bahawa masyarakat beragama Hindu boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan peringkat. Pada umumnya, kelas tertinggi ialah Brahmin atau Brahmana, manakala kelas terendah ialah kaum pariah atau dikenali sebagai “ mereka yang tidak boleh disentuh” atau dalam abhasa inggeris “untouchables”.

KASTA HINDU DI MALAYSIA
·         Paraiyar or Parayar (in the past, anglicized as Pariah is a casta group found in the Indian state or Tamil Nadu and Kerala. In Tamil Nadu though they have been enumerated under three different cast names as Paraiyan, Samban and Adi Dravida, they have generally been referred to as Paraiyar. In northern Tamil Nadu they are known as Paraiyar, in southern Tamil Nadu they are known as Samban. Paraiyan and Samban are synonymous with Adi Dravida.



KOMUNITI SIKH
·         Di Malaysia, komuniti sikh merupakan sub0 golongan etnik India yang dianggarkan sekitar 70 000 orang yang berasal dari wilayah India Utara. Agama sikh yang diasaskan oleh Sri Guru Nanak Dev Ji (1469 – 1539) juga tersebar dan berkembang luas ke rantau Asia Tenggara. Malaysia dan Singapura merupakan dua buah negara yang menjadi tumpuan petempatan awal komuniti minoriti Sikh semasa pemerintahan colonial British di Tanah Melayu.

FILSAFAT HINDU 6 ASTIKA
·         Terdapat enam Astika (filsafat Hindu) – institusi pendidikan filsafat ortodok yang memandang Weda sebagai dasar kemutlakan dalam pengajaran filsafat Hindu.
·         Nyaya, Vaisheshika, Samkhya, Yoga, Mimamsa ( juga disebut dengan Purva Mimamsa). Enam sampradaya ini dikenali dengan istilah Sad Astika Darshana atau Sad Darshana.
·         Diluar keenam Astika diatas, terdapat juga Nastika, pandangan Heterodok yang tidak mengakui otoritas dari Weda, iaitu: Buddha, Jaina dan Carvaka.
·         Meski demikian, ajaran filsafat ini biasanya dipelajari secara formal oleh para pakar, pengaruh dari masing- masing Astika ini dapat dilihat dari sastr- sastra Hindu dan keyakinan yang dipegang oleh pemeluknya dalam kehidupan sehari- hari.

DEWA DALAM KONSEP HINDUISME
·         Dewa adalah makhluk suci supernatural, penghuni syurga  setara dengan malaikat dan merupakan manifestasi dari Tuhan yang maha Esa. Kata “Dewa”  berasal dari kata “div” yang bererti bersinar.
·         Dalam kitab suci Reg Weda, Weda yang pertama disebutkan adanya 33 Dewa yang mana ketiga puluh tiga Dewa tersebut merupakan manifestasi dari kemahakuasaan Tuhan Yang Maha Esa.
·         Di antara Dewa- Dewi dalam agama Hindu, yang paling terkenal sebagai suatu konsep adalah : Brahma, Wishnu, Ciwa. Mereka disebut Trimurti.
·         Dalam kitab- kitab Weda dinyatakan abahawa para Dewa tidak dapat bergerak bebas tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa juga tidak dapat menganugerahkan sesuatu tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa, sama seperti makhluk hidup yang lainnya, bergantung kepada kehendak Tuhan.
·         Filasat Advaita ( yang bererti tidak ada duanya) menyatakan bahawa tidak ada yang setara dengan Tuhan dan para Dewa hanyalah perantaraan antara beliaun dengan umatnya.

MANTRA – MANTR HINDU
·         Bhagavan/ Brahman atau yang ada dalam semua mantra Hindu adalah “om”.
·         Brahman adalah Tuhan tidak berwujud, yang Maha Besar, ada  di mana- mana namun Maha Esa, memenuhi segala sesuatu.

KONSEP HINDU
·         Hindu memiliki beragam konsep keagamaan yang diterapkan sehari- hari. Konsep – konsep tersebut meliputi pelaksanaan yajna , system Catur Warna (kasta) , pemujaan terhadap Dewa- Dewi, Trihitakarana, dan lain- lain.